Дитина має вміти спілкуватися! — що криється за вимогою про готовність до школи
Готовність дитини до школи не залежить від
того, як дитина вміє читати чи рахувати. Ці вміння не визначають і те, як
дитина адаптуватиметься у першому класі.
Чи не основний компонент впевненої
адаптації у школі — особистісна готовність до навчання. А вміння
спілкуватися — один із найважливіших аспектів особистісної готовності
дитини.
Звісно, тут йдеться не про те, що дитина
має бути душею компанії, а про вміння взаємодіяти з людьми і розв’язувати свої
проблеми. За якими показниками можна визначити, чи вміє дитина
спілкуватися?
Зосередимося, зокрема, на чотирьох
уміннях: представлятися, ставити запитання, просити про допомогу і надавати
допомогу. Звісно, це не всі комунікативні вміння, але саме на них слід звертати
особливу увагу. Робити це треба якомога раніше: не за рік до школи, а від
народження дитини.
Це вміння прийти в новий колектив і
привітатися, щось про себе розказати.
Інколи дитина заходить у клас, опускає
голову, піднімає плечі й чекає, коли хтось інший підійде до неї і скаже:
«Привіт! Як тебе звати?»
Школа — нове місце для дитини: там
нові класи, нова їдальня, роздягальня, а ще — багато нових людей і
вчителів. Не дивно, що дитина губиться в школі в прямому і переносному
значенні. Якщо дитина може запитати, то завжди з легкістю знайде свій клас,
їдальню, актовий зал чи вихід зі школи і почуватиметься впевнено.
Уміння просити про допомогу
Дитина почула завдання і не знає, як
його розв’язувати. Можливо, вона не зрозуміла запитання або не може полічити.
Насамперед, дитині важливо усвідомити, що не зрозуміло. Це складний когнітивний
процес, але його можна опанувати. Також важливо хоча б просто визнати, що щось
не виходить.
Діти бояться просити про допомогу.
Бояться почути на свою адресу негативну оцінку чи несхвалення, а також не
хочуть здаватися гіршими за інших, тому і роблять вигляд, що все зрозуміли.
Уміння
допомагати іншому
Наразі існує два тренди у вихованні:
«емоційний інтелект» та «пріоритет дитини у сім’ї». Вони мало поєднуються у
виховних уявленнях конкретної сім’ї, а ще менше — у сімейному та
суспільному вихованні.
Батьки заради дитини залишають свою
кар’єру та інтереси, бо малюк — найголовніше в житті. Відтак
підпорядковують усе життя родини інтересам, режиму і розкладу секцій і гуртків
дитини.
Коли батьки живуть за такими правилами, у дитини не виникає бажання комусь у
чомусь допомагати, тобто не існує навіть основи, щоб таке бажання виникло. Тому
не варто дивуватися, що на прохання допомогти дитина щиро дивується «А чому я
маю допомагати?», «Як це допомагати?»
Утім, дитина навчатиметься в групі
однолітків, які згодом можуть стати згуртованим колективом. Чи зуміє дитина
стати членом цього колективу, залежить від того, як вона вміє спілкуватися і,
зокрема, допомагати іншим.
Коментарі
Дописати коментар